Kan en bank bruke sosiale medier?

Først – velkommen til bloggen vår! Med bloggen ønsker vi å vise at vi tar sosiale medier på alvor, og lanseringen er startskuddet på vår satsning i de nye sosiale kanalene. Vi ønsker å møte dere der dere er – enten det er i Trondheim, Molde, Ålesund, Terråk eller Øvre Årdal, eller om det er på Twitter eller Facebook. Men hvordan kan en bank bruke sosiale medier?

Det spørsmålet har vi selv stilt oss mange ganger, og vi sitter ikke på noe fasitsvar. Vi er allerede på plass med iPhone-bank, SMS-bank, og en god nettbank. Det er likevel ikke nok for å være skodd for dagens utfordringer – stadig mer av praten går i nye sosiale kanaler. Vi vil møte dere der dere er, og vårt utgangspunkt med bloggen er først og fremst å vise menneskene og kompetansen bak merkevaren ”SpareBank 1 SMN”, blant annet ved å bruke våre faglige eksperter til å presentere vanskelige økonomiske saker på en enkel måte.

I tillegg til bloggen så har vi tilstedeværelse på Twitter og Facebook, og vi har igangsatt et pilotprosjekt på kundeservice i sosiale medier. Kundservice kan være utfordrende i og med at personvern er svært viktig for oss og andre banker; vi har tross alt ansvar for folks penger og økonomi. Vi vil gjøre så mye som mulig annet enn å svare henvendelser som gjelder direkte rådgivning ifht. folks økonomi.

Selve bloggen er i hovedsak delt inn i fire deler;

  • Privat: Våre dyktige rådgivere og fageksperter vil skrive om forbrukerøkonomi og gi tips som kan brukes i hverdagen. Vi vil gripe fatt i nyheter som har påvirkning på din privatøkonomi, kjøre temauker hvor våre flinke rådgivere vil bidra med artikler som går litt i dybden på privatøkonomiske områder på en lettfattelig måte. Med jevne mellomrom kommer vi også til å kjøre konkurranser.
  • Bedrift: Målet er å gi SMB-bedrifter tilgang til tips fra våre erfarne bedriftsrådgivere og annen kompetanse vi har i organisasjonen. Vi vil gi tips som kan brukes i hverdagen og om grep som bør tas – for eksempel hvordan man kan organisere pensjon, hvordan innhente kapital, faglig om markedsføring og andre ting som er aktuelle for SMB-bedrifter.
  • Samfunn: Som en stor bank med regional forankring har vi hele tiden fokus på å støtte opp om lokalsamfunnet. Vi deler ut mye midler i de regionene vi har tilstedeværelse, og det ønsker vi å vise fram!
  • Banken: SpareBank 1 SMN er en stor organisasjon med en stor bredde, og vi vil gjerne vise fram våre ansatte og vår organisasjonskultur. Vi vil for eksempel vise hva som er planen for vårt nye hovedkontor, ha en litt mer personlig utlysning og beskrivelse av ledige stillinger, og videoblogger fra konsernsjef Finn Haugan.

Hvor tyngden ligger, hva vi vil fokusere på og hvordan veien blir videre håper vi at leserne vil være med på å utforme innhold og retning. Vi håper at vi kan bruke bloggen, og forsåvidt vår tilstedeværelse i andre kanaler, til å komme i dialog med folk om det du bryr deg om.

Sosiale medier handler om å komme i dialog med brukerne/kundene/leserne, og kan være med på å gi en merkevare mer personlighet. Det er ikke noe annet for banker sammenlignet med bransjer. Gjennom aktiv bruk av sosiale meder ønsker vi å komme nærmere kunden og motta konstruktive tilbakemeldinger som gjør at vi kan bli en bedre bank.

Nå satser vi på å bli nær også på internett!

Har du noen tanker om hvordan du ønsker at banken din skal være tilstede i sosiale medier? Hva vil du lese om her på bloggen?