5 på 2 – hverdagstrim

Hver dag fem minutter før klokka slår 2 (14:00) samler vi oss midt i lokalet med treningsstrikkene våre til fem minutters felles trening og tøying. 

Vi startet med “5 på 2″-trening for to år siden og oppdaget at de fem minuttene vi trener sammen gjør godt – ikke bare fysisk, men også sosialt.

Fokuset er øvelser som øker blodsirkulasjon til skuldre, nakke og armer. Vi starter med litt oppvarming, før vi over på øvelser både med og uten strikk. Det er bedre med flere repetisjoner med moderat tyngde enn få og tunge øvelser. Hensikten er å få rørt på armer, hode og skuldre. Vi avslutter alltid med uttøyning.

Det faller mange artige kommentarer mens vi tøyer og bøyer, og “5 på 2″ har blitt et viktig element i arbeidsmiljøet vårt. Hverdagstrimmen har blitt populær her på huset, og vi har skaffet gjestestrikk slik at alle som vil kan stikke innom “5 på 2″ og bli med.

Vi rullerer på å være instruktør, og det gir variasjon i øvelsene fra dag til dag.

Å starte med “5 på 2″ er ikke vanskelig, og vi har bare gode erfaringer med denne hverdagstrimmen. Mange leverandører av treningsstrikk sender med forslag til øvelser, og det finnes mange tips på nettet.

En artig effekt av “5 på 2″ er at terskelen for hva som er flaut blir høyere. Som en av medarbeiderne sa til en av de nye: ”Det er bare flaut de to første gangene. Etterpå går det over.”