Ikke endret koden for mobilbanken? Gjør det nå!

Når en kunde åpner for bruk av mobilbank blir de tildelt en kode, og flere kunder har blitt tildelt samme kode. Vi ser at noen kunder ikke endrer denne tildelte koden. Konsekvensen er at andre kan sjekke saldoen på kontoen din gitt at 1) de vet kontonummeret ditt og 2) at du ikke har endret den tildelte koden. For å sikre deg mot at andre skal kunne sjekke saldoen din bør du endre koden din nå.

Bankene i Norge har utviklet ulike applikasjoner for å sjekke saldo med mobiltelefonen på en enkel måte. Sikkerheten i slike løsninger er teoretisk sett god. Du trenger både kontonummer og kode til kontoen du skal sjekke, og du har bare tre forsøk.

Det vi ser er at litt for få av kundene endrer koden de er tildelt ved opprettelse av tjenesten. Du kan endre kodene dine til mobil, SMS og telefonbank enkelt selv i nettbanken:

  1. Logg inn på smn.no
  2. Velg Mobil -> Koder og passord -> Kode SMS , telefon og mobil
  3. Trykk blyanttegnet – og sett deretter en ny kode
  4. Ferdig. 

Vi er glad for at feilen ble oppdaget slik at vi kan forbedre våre rutiner. SpareBank 1 jobber med vår leverandør EDB Ergo Group for å rette dette, og oppdaterer kodene til kundene det gjelder.

Vi jobber kontinuerlig med å lage gode løsninger som er lette å bruke samtidig som de har riktig sikkerhetsnivå. Denne saldo og transaksjonstjenesten lar deg se på begrenset informasjon med en enkelt kode, den lar deg ikke gjennomføre endringer eller betalinger fra konto. For å gjøre betaling kreves det utvidet sikkerhet lik sikkerhetsnivået som benyttes i nettbanken.

Dette belyser også en viktig problemstilling knyttet til sikkerhet. Det er en god regel at koder man får utdelt til telefonbanker og andre oppstartspassord alltid endres til en personlig kode. Det er også viktig at man velger en kode som ikke er lett å gjette.

En undersøkelse viser at 1 av 20 bruker eksempelvis koden 1234 som lås på sin iPhone. Tilsvarende har ”News Of The World”-saken vist hvor viktig det er at en selv endrer standardkoder på slikt som mobilsvar.

Ikke nøl – skift koder NÅ!

Vi gjør oppmerksom på at innlegg på denne bloggen ikke erstatter personlig rådgivning.