Et skråblikk på kjøp og salg i aksjemarkedet

Dagens makrobilde er vanskelig å tyde. Alt henger sammen og brikkene som danner puslespillet er mange og slettes ikke merket med ”for aldersgruppen 1-3 år”. Det er naturlig å tro at makroøkonomenes oppgave med å mene noe om fremtiden atter en gang fremstår som en krevende oppgave. Nye makrotall blir fort gamle, noe som fullstendig utraderer muligheten for ”klipp og lim” mellom forrige og inneværende månedsrapport.

Analytikerstanden har sannsynligvis hetetokter de også. Hvilke aksjer skal opp? Hvilke skal ned? Hva spiller inn? Er de fundamentale verdiene relevante i dagens bilde? Det er sannsynligvis ikke ”bare bare” å være excel – ark for tiden; de får sannsynligvis kjørt seg!

Og hva med investorene? Hva gjør de? Hva gjør du? Har du satt pengene i Norwegian Airlines, pakket snippvesken og satt kursen i retning Bahamas, eller har du shortet samme aksje og holder deg hjemme? Eller har du rett og slett skrudd  av skjermen?

To leirer
Man finner to leirer i dagens marked. Leir nr 1 består av de som mener aksjer er rekordbillige med tanke på fundamentale verdier, og leir nr 2 består av de som mener at forventet inntjening og bokførte verdier skal nedjusteres – altså vil morgendagens fundamentale verdier være svakere enn dagens, noe som igjen vil rettferdiggjøre en lavere prising. Begge leirer har samme situasjonsrapport på bordet.

Dersom du tror du selv er forskånet fra å ”være i en leir” er det mulig du tar feil. Disse vinklingene kan nemlig oversettes til forbrukerpsykologien, og med mindre din eksistens er basert på luft og kjærlighet vil du være en del av forbrukermarkedet. Hva tenker du når du ser dette bildet?


Bildet er hentet fra groupon.no

Leir 1: Dette var jammen billig, jeg kjøper nå. Om den skulle bli enda billigere i morgen får det så være. Jeg har i alle fulle fall sikret meg en fin-fin espressomaskin.

Leir 2: Dette er svært billig, men her er det ugler i mosen. Jeg satser på å vente noen dager, kanskje skal maskinen bli enda billigere? Eller kanskje er det noe riv ruskende galt med den?

Hvilken leir er du i?

Hva tenker banken?
De fleste av oss kjøper nok espressomaskinen til overnevnte pris dersom den passer godt til vårt behov. I vårt arbeid med kunden er også behov sentralt. Jeg har i tidligere blogginnlegg slått fast at bankens viktigste jobb i møte med kunden er å danne en strategisk portefølje med utgangspunkt i kundens preferanser. En strategisk portefølje er fundert i porteføljeteorien, og baserer seg på at historien gjentar seg. Dersom historien skal gjenta seg tyder det på at vi vil se nye topper i aksjemarkedet i årene fremover, det uheldige er at vi ikke vet når. Og apropos historie. Dersom vi ser på fundamentale verdier isolert, finner vi følgende:

Implisitt ser vi at de som kjøper norske aksjer når Pris/Bok er på 1,4 lykkes. Hele 93% av kjøpene munner ut i positiv avkastning 12 mnd etter kjøpet. Pris/Inntjening synes å være en enda sikrere indikator, og 98% av observasjonene hvor man kjøper på Pris/Inntjening 9,7 gir positiv avkastning på 12 mnd horisont. Dersom man kan ha denne informasjonen fremme i pannebrasken mener jeg at vi har kommet et stykke på vei.

Men som skrevet i tidligere innlegg – utgangspunktet er en langsiktig strategisk portefølje! Så får du som kunde avgjøre om det blir ny espressomaskin. Eller skal du vente og se?

Vi gjør oppmerksom på at innlegg på denne bloggen ikke erstatter personlig rådgivning.