Ambisjon om å lage Norges beste dagligbank på mobil og nettbrett

Har du tatt i bruk mobilbanken? Mobilbanken har nå blitt en av de viktigste kanalene kundene bruker når banktjenester skal utføres – og det med god grunn. I prinsippet kan du få utført alle dine viktigste dagligbanktjenester på mobiltelefonen eller nettbrettet.

SpareBank 1 lanserte i fjor neste generasjon mobilbank for iPad, iPhone, Android og Windowstelefoner (se video) – og de aller fleste nyere telefoner med nettleser.

Visste du at du kan få engangskode på mobil? Da har du kodebrikken med deg over alt. Kom i gang med engangskode på mobil »

Ny generasjon mobilbank er laget i samarbeid med BEKK. Et viktig mål har vært å være tidlig ute med en ny og anderledes mobilbank. En dagligbank som folk faktisk bruker – i det daglige. En dagligbank som er med deg i lomma, når du er i butikken, på bussen eller når du sitter i sofaen. Høsten 2011 ble dette en realitet. Banken er nå gjennomgående tilpasset ulike mobile flater.

– Tilbakemeldinger fra kundene sier oss at dette er Norges beste mobilbank for privatmarkedet, sier Baard Slaattelid, mobilbankansvarlig i SpareBank 1. Over 60.000 kunder har allerede tatt den i bruk i løpet av tre måneder.

– Det som skiller løsningen til SpareBank 1 fra andre, og mer standard mobilbanker, er at den er svært fleksibelt bygget ved hjelp av moderne webteknologi. Dermed kan den tilpasses SpareBank 1-kundenes behov løpende. I prinsippet kan SpareBank 1 nå tilby hele bredden av nettbanktjenester som finnes i nettbanken på mobiltelefonen og nettbrett, sier Jon Fageraas fra BEKK.

Mobilbanken er skreddersydd til å fungere på både små og stor flater, dvs. smarttelefoner og nettbrett. Både det grafiske og det funksjonelle designet tar de ulike flatene på alvor. Tjenestene er for eksempel organisert annerledes på iPhone enn på iPad for å utnytte de ulike flatenes fordeler og begrensninger. Likeledes er det grafiske uttrykket forskjellig ettersom store flater på en iPad gir rom for andre virkemidler enn små flater på en smarttelefon.

– Mobilbanken er også den mest tilgjengelige i markedet, forklarer Slaattelid. Kunder med en smarttelefon kan enten laste ned en app fra AppStore (iPhone og iPad), Android Market (Android-telefoner), Windows Marketplace (Windows 7- telefoner) eller rett og slett bruke nettleseren på telefonen.

Hva er dine erfaringer med mobilbanken? Hva ønsker du deg på mobiltelefonen eller nettbrettet?

Slik tar du i bruk mobilbanken

Android: https://market.android.com/details?id=no.sparebank1.mobilbank
iPhone og iPad: http://itunes.apple.com/no/app/mobilbank/id463742159?ls=1&mt=8
Windows Phone: http://www.windowsphone.com/nb-NO/apps/a52592ef-ca71-436c-b373-069d3bfd9256
Eller bruk søkeord:
mobilbank – sparebank1 – sparebank 1
Nettleser (på mobiltelefon): https://m.sparebank1.no

Du trenger et nytt passord for å bruke appen
Du setter passordet i nettbanken under menypunktet “Mobil”, “Koder og passord” og “Passord”. Dermed har du tilgang til saldo og overføring mellom egne kontoer. Skal du betale regninger trenger du i tillegg engangskode fra den blå brikken du vanligvis bruker, eller du kan logge inn med BankID på mobil.

Vi gjør oppmerksom på at innlegg på denne bloggen ikke erstatter personlig rådgivning.