Derfor blir nettbanken bedre på mobil

Bank skal være enkelt. Realiteten er at folk alltid har mobilen med seg. Og med gode og enkle løsninger for bank på mobil, har de også alltid med seg banken i lomma.

Det er nå et par år siden vi lanserte den første versjonen av mobilbank for iPhone. Senere har vi fulgt opp med versjoner både for iPad, Android, Windows Phone 7 og for alle andre mobiler som har nettlesere.

Vi jobber kontinuerlig med forbedringer, og har lansert det vi kaller neste generasjon mobilbank. Den er utviklet sammen med brukerne.

– I prinsippet kan vi tilby hele nettbanken i mobile kanaler, men kundene har så langt sagt at de kun ønsker banktjenester som er relevante når de er på farten. Men vi lytter til kundene, og planlegger nye tjenester i takt med endringene i folks behov, sier Baard Slaattelid, vår mobilbanksjef.

Les mer om mobilbank her.

Enkel tilgang til banktjenestene på mobil

Skal du kun utføre enkle tjenester som for eksempel sjekke saldo eller overføre penger mellom egne konti, trenger du kun et passord. Skal du derimot for eksempel overføre penger til andre eller betale regninger, kreves det litt mer sikkerhet, og du må bruke kodebrikke, engangskoder eller BankID på mobil.

Revolusjonerende utvikling – også for bankene

– Utviklingen på mobilfronten har vært revolusjonerende. Før iPhones tid brukte vi mobilen nesten utelukkende til å ringe med og sende SMS-er. I dag er telefonen mer som en datamaskin, og vi gjør nesten alt fra telefonen. Det selges nå på global basis faktisk flere nettbrett og mobiltelefoner enn det selges PCer. Og Norge ligger ikke etter i utviklingen, sier Baard Slaattelid.

Med en slik rivende utvikling er vi banker nødt til å følge med, og komme med løsninger som er tilpasset de nye formatene og mediene kundene bruker.

Samtidig som tjenestene skal være enkle å bruke, er brukeropplevelsen svært viktig for oss.

Tilpasset små skjermer

– Mobilbanken vår er godt tilpasset små telefonskjermer og ulike type nettbrett, og i den nyeste versjonen har både selve mobilbanken og de nye appene gjennomgått en ekstrem «makeover». Designet og brukervennligheten er løftet betydelig siden tidligere versjoner – og alt er basert på de gode og konstruktive tilbakemeldingene vi har fått fra våre kunder, fastslår Slaattelid, og utdyper:

– Det viktigste med mobilbanken og alle våre apper er å skape gode visuelle opplevelser tilpasset skjermflatene, i tillegg til at kundene skal ha enkel og hurtig tilgang til sin privatøkonomiske informasjon.

Vi gjør oppmerksom på at innlegg på denne bloggen ikke erstatter personlig rådgivning.