Mobilbanken snart mer populær enn nettbanken

Mobilbanken ligger tett bak nettbanken i antall pålogginger per måned, og tidlig neste år vil vi for første gang oppleve at mobilbanken går forbi nettbanken i antall pålogginger. 

Det er gøy å se at kundene våre virkelig har omfavnet denne relativt nye kanalen. Foreløpig har mobilbanken færre brukere, men de som bruker mobilbanken bruker den oftere enn nettbanken. Antall mobilbankkunder øker imidlertid kraftig hver måned.

Første mobilbankapp for tre år siden
Det er snart tre år siden SpareBank 1 lanserte første versjon av mobilbank på iPhone – og senere Android, iPad, Windows 7 og en nettleserversjon.  Kundene synes at mobilbanken er svært enkel å bruke, og det har nok vært den viktigste årsaken til den enorme veksten.

I tillegg har vi i utviklingen fokusert på å skape gode visuelle opplevelser tilpasset skjermflatene. Kundene ønsker rett og slett å ha enkel og hurtig tilgang til sin privatøkonomiske informasjon.

Kan tilby hele nettbanken på mobiltelefonen
Mobilbanken har nå blitt en av de viktigste kanalene kundene bruker når banktjenester skal utføres – og det med god grunn. I prinsippet kan kunder få utført alle sine viktigste dagligbanktjenester på mobiltelefonen eller nettbrettet.

Vi tror ikke at kunden ønsker alle nettbanktjenestene tilgjengelige i mobilkanalen, men kun banktjenester som de trenger når de er på farten (eller?). I hele utviklingsprosessen har vi vært opptatt av å lytte til hva kundene ønsker seg gjennom å invitere til dialog i sosiale medier. Dette synes å være en vinneroppskrift.

Vi gjør oppmerksom på at innlegg på denne bloggen ikke erstatter personlig rådgivning.