Ny mobiltelefon til jul? Les dette!

Mye tyder på at mange får nye smarttelefoner til jul. Bruker du telefonen din til å logge deg inn i nettbanken eller mobilbanken – med Engangskode på mobil eller BankID på mobil? Da må du være oppmerksom på følgende.

For deg som bruker Engangskode på mobil:

  • Før du skifter telefon, MÅ du bestille denne tjenesten på nytt i nettbanken. Etter du har gjort dette, får du en SMS med en personaliseringskode (8 siffer). Denne bør du skrive ned. I tillegg får du en aktiveringskode på e-post. Disse to kodene skal du bruke for å aktivere engangskode på mobil på din nye telefon.
  • Så kan du skifte til den nye telefonen og last ned engangskode-appen. Bruk de kodene du tidligere har mottatt på SMS og e-post for å aktivere appen.

Har du allerede tatt i bruk den nye telefonen din uten å ha bestilt Engangskode på mobil i nettbanken, kan du enten bruke kodebrikken eller ringe banken på 07300. Husk at vi i julen har vi begrensede åpningstider. Se åpningstidene på smn.no.

Nytt SIM-kort? Da fungerer ikke BankID på mobil lenger
Hvis du skifter SIM-kort, så funger ikke BankID på mobil lenger. Har du en kodebrikke eller bruker Engangskode på mobil, kan du bruke dette for å bestille BankID på mobil i nettbanken. Ta kontakt med banken din hvis du trenger hjelp.

God jul og godt nyttår!

Vi gjør oppmerksom på at innlegg på denne bloggen ikke erstatter personlig rådgivning.