Innlogging og signering – på flere måter

I den fysiske verden bruker du pass eller bankkort. På nett bruker du e-legitimasjon til identifisering og signering. Vi har flere alternativer, hva passer for deg?

Tradisjonell (banklagret) BankID

BankID er en kombinasjon av fødsels- og personnummer, engangskode og personlig passord. Det krever også at du har riktig kombinasjon av operativsystem, nettleser og Java. Her kan du sjekke om BankID vil fungere på din PC. Engangskode får du på en av to måter, og disse to typene kan brukes om hverandre etter behov:

1. Engangskode på mobil

Dette en App/program som lastes ned på din telefon, og som generer engangskode på lik linje med en kodebrikke. Du kan bruke engangskode på mobil uansett hvilket mobilabonnement du har. Engangskode på mobil fungerer på de aller fleste typer mobiltelefoner.

Android og iPhone-appen for engangskode på mobil er tilrettelagt for blinde og svaksynte, i samarbeid med Norges Blindeforbund. Du laster ned appen fra App Store/Google Play.

Engangskode på mobil kan bestilles i nettbanken, eller hvis du har oppdatert ditt telefonnummer og e-post i våre system, så kan den bestilles ved å ringe oss på 07300, mandag til søndag, kl 07.00-24.00.

2. Kodebrikke

Kodebrikke erstattet den gamle løsningen med kort og kortleser. På grunn av at den er personlig så kan du kan bare ha en kodebrikke, den kan ikke benyttes av andre. Den kan bestilles her.

Andre løsninger enn tradisjonell BankID

Det finnes allerede Javafrie løsninger du kan bruke – spesielt anbefaler vi BankID på mobil.

1. BankID på Mobil

BankID på mobil er en enklere type innlogging der du slipper å bruke engangskode og passord. BankID på mobil er ikke avhengig av Java, noe som gjør det mulig å bruke tjenesten på nettbrett og mobil.

Alle teleoperatører kan tilby dette, men foreløpig er det (oppdatert liste 13. november 2013): Telenor, Djuice, Talkmore, Dipper, Hello*, Phonero*, Tele2*, One Call*, MyCall*, Network Norway*, Xito*, Mobitalk, Phonect og NetCom* (*husk å bestille nytt SIM-kort fra operatør). Chess har varslet at de vil kunne tilby tjenesten i løpet av 2013.

Du ser oversikt over forskjellene på BankID og BankID på Mobil her.

Du kan lese mer om hvorfor det lønner seg å bruke BankID på mobil her.

2. Mobilbanken

Mobilbank fungerer som en forenklet versjon av nettbanken, og tilbyr de viktigste tjenestene. Du kan også bruke Mobilbank i nettleseren din, ved å skrive inn adressen https://m.sparebank1.no i adressefeltet. Les mer om Mobilbank.

3. BankID App

BankID-app er en sikkerhetsapp som lastes ned en gang. Deretter startes den automatisk når du besøker et nettsted eller en app som har klargjort for bruk. BankID-app gjør det mulig å bruke BankID på nettbrett med iOS eller Android (info oppdatert 15. oktober 2013). For å kunne bruke BankID-appen til innlogging og signering av betalinger, kreves det at du har BankID fra før, at du har lastet ned BankID-appen. Les mer om BankID App.

For at du skal kunne bruke appen, må nettstedet du skal besøke ha klargjort for BankID-app. Fordi hvert nettsted må gjøre en justering på sidene sine, vil det ta noe tid før du kan bruke BankID-app overalt.

Vi gjør oppmerksom på at innlegg på denne bloggen ikke erstatter personlig rådgivning.