BankID på mobil – hvorfor det?

Nå er det enda flere teleoperatører som tilbyr BankID på mobil. Men hva er det egentlig som skiller denne fra vanlig BankID og engangskode på mobil – bortsett fra at den er Java-fri? Kan du bruke det? Er det sikkert? Er det vanskelig?

Oppdatering november 2013: I disse dager lanserte NetCom muligheten for å ha BankID på mobil. Det vil si at de aller fleste nå kan ta i bruk tjenesten. Det liker vi veldig godt. Men, hvorfor det egentlig?

Hva er det?

BankID på mobil er er en enklere type innlogging der du slipper å bruke engangskode og passord. BankID på mobil er ikke avhengig av Java, noe som gjør det mulig å bruke tjenesten på nettbrett og mobil i tillegg til på vanlig PC/Mac.

Det er mange begrep å holde styr på, og man kan bli lett forvirret over hva som er hva. BankID på mobil og engangskode på mobil er forskjellige ting. Les mer om de forskjellige typene innlogging her.

Du ser oversikt over forskjellene på tradisjonell BankID (engangskode og passord) og BankID på Mobil her.

Hvem kan ha det?

Alle teleoperatører kan tilby dette, men foreløpig er det (oppdatert liste 13. nov 2013) Telenor, Djuice, Talkmore, Dipper, Hello*, Phonero*, Tele2*, One Call*, MyCall*, Network Norway*, Xito*, Mobitalk, Phonect og NetCom* (*husk å bestille nytt SIM-kort fra operatør).

BankID på mobil fungerer godt med de fleste typer telefoner.

Hvordan bruker jeg det?

Først må du logge deg inn i nettbanken for å bestille tjenesten. Den lagres så i SIM-kortet ditt, og er dermed knyttet opp mot det mobilnummeret som er registrert.

Når du logger inn etter at avtalen er i orden så krysser du av for BankID på mobil og taster telefonnummeret ditt. Du får da opp på både PC-skjerm og mobilskjerm, to kodeord, f.eks “Glatt bakke”. Sjekk at det samsvarer, og godkjenn med en selvlagd PIN-kode. Da er du inne. Uten Java, uten mer styr.

Se brukerveiledning her.

Er det trygt?

BankID på Mobil er trygt. Det er en avtale som ligger lagret i ditt SIM-kort etter registrering. Om du mister SIM-kortet må avtalen sperres, og om du skifter SIM-kort må du rebestille avtalen. Ved rebestilling vil den gamle avtalen bli deaktivert.

Kodeordene er unike hver gang og fungerer som sikkerhet for at det er BankID (og ikke hacking) som kommuniserer med din telefon – det er derfor trygt å taste inn ID-pin, som kun du vet hva er.

Fatter du mistanke til hacking eller mister telefonen din, må du sperre de tjenestene du har på telefonen, altså BankID på Mobil og/eller Engangskode på Mobil, og i tillegg skifte passord på mobilbanken.Følger du våre råd så er du trygg.

Er du redd for at mobilen din skal bli hacket så har vi noen råd til deg om hvordan du kan sikre telefonen din her: https://blogg.smn.no/2012/03/6-tips-til-bedre-mobilsikkerhet/

Har du spørsmål til tjenesten, så kan du legge igjen en kommentar her, eller ringe oss på 07300 for veiledning. Vi har åpent på telefonen alle dager i uka, fra kl 07.00-24.00. Du kan også finne svar her.

Vi gjør oppmerksom på at innlegg på denne bloggen ikke erstatter personlig rådgivning.