Svindlerne gir seg ikke – her er deres siste vri!

Tusenvis har mottatt e-post som gir seg ut for å være fra SpareBank 1 eller andre banker. I en ny vri på disse e-postene ber svindlerne deg om å ringe et nummer som på ingen måte tilhører SpareBank 1. Ikke ring nummeret! Dette er et svindelforsøk.

Har du mottatt en slik svindel-epost, kan du gjerne videresende den til oss: nettsvindel@sparebank1.no Ikke klikk på lenker, ring eller svar på e-postene.

– Vi jobber nå med å politianmelde denne saken og vil gjøre det vi kan for å få stengt det aktuelle nummeret, sier IT-sikkerhetssjef Mari Grini i SpareBank 1.

Hvem står bak den siste varianten av svindel?

I følge Post- og Teletilsynets nettsider, er det teleselskapet Voxbone som eier den aktuelle nummerserien som brukes i disse e-postene.

SpareBank 1 har selv forsøkt å ringe nummeret ved to anledninger. Den første gangen vi ringte, kom vi til Sonitel (Société Nigérienne des Télécommunications) som ga oss informasjon om at nummeret ikke var i bruk. Tilsynelatende er det en aktør i Nigeria som er bruker av nummeret.

Da vi ringte andre gangen, kom vi til en telefonsvarer som sa at det for tiden ikke var noen agent tilgjengelig, men at vi kunne legge igjen en beskjed.

Vi jobber med å få tatt ned dette telefonnummeret, men det ser dessverre ut til å ta litt tid.

Så hvorfor vil egentlig svindlerne at du skal ringe dette nummeret?

Vi vet ikke akkurat hvordan svindlerne har tenkt å tjene penger på denne svindelen. Men det kan finnes flere muligheter:

  1. De kan få folk til å ringe slik at de får samlet inn informasjon om folks mobilnummer. Mobilnummeret kan brukes i ulik type svindel, eksempelvis kan man bli ringt opp og lurt inn i ulike typer avtaler. Denne type svindel er for eksempel omtalt på Dinside.no.
  2. Mobilnummer kan også brukes i såkalt SMS-svindel der svindlerne sender melding på SMS til mobilen din. I SMS-en mottar man f.eks informasjon om at man har vunnet i et lotteri. I meldingen får man typisk beskjed om å ringe et nummer eller sende melding til et oppgitt nummer. Når man ringer eller tekster nummeret kan det koste deg dyrt. Denne type svindel har vi sett før.
  3. De kriminelle kan ta deler av fortjenesten fra tellerskrittene som påløper når man ringer nummeret.
  4. Det finnes også en mulighet for at svindlerne vil kunne sette inn operatører som betjener nummeret når man ringer dit. Da kan de prøve å skaffe flere opplysninger om de som ringer inn som senere kan brukes til svindel.
Hva er våre viktigste råd?
  • Ikke ring nummeret! Hvis du likevel har ringt nummeret og du skulle motta SMS med informasjon om å ringe eller tekste et nummer i etterkant å ha ringt nummeret i e-posten, må du ikke gjøre det. Det kan koste deg dyrt. Er personlig informasjon på avveie, må du kontakte banken din.
  • Verken SpareBank 1 eller andre seriøse selskaper ber deg om å oppgi konfidensiell informasjon i en e-post eller på usikre nettsider. Får du en e-post det lukter svindel av, da er det som regel det.
  • Aldri oppgi konfidensiell informasjon som passord og koder på e-post eller telefon.

Les mer her.

Hva gjør vi for å stoppe slik kriminell aktivitet?

Vi gjør det vi kan for å stoppe kriminelle som sender ut falske e-poster, som ser ut som de kommer fra oss. Her er noe av det vi gjør:

  • Tar ned de aktuelle nettsidene, som de kriminelle bruker, for å hindre innsamling av informasjon.
  • Vi prøver å få tatt ned telefonnummeret som brukes i dette konkrete svindelforsøket.
  • Informerer bredt gjennom både redaksjonelle og sosiale medier.
  • Samarbeider med andre banker for å bekjempe denne kriminaliteten.
  • Anmelder alle svindelforsøk til politiet.

Har du spørsmål, ta kontakt med oss på telefon 07300. Vi har åpent alle dager fra 07-24.

Vi gjør oppmerksom på at innlegg på denne bloggen ikke erstatter personlig rådgivning.