NæringsDriv 2013 Foto: Schrøder - fotograf.no

NæringsDriv 2013: Varehandel og Bruce Dickinson

Sørg for at kundene blir fans, da tåler kundeforholdet også noen dårlige opplevelser. Det var noe av budskapet som ble formidlet på årets NæringsDriv i Trondheim. Hovedtema var varehandel, og foredragsholdere inkluderte lokale kremmere, trendforskere, og vokalisten i Iron Maiden.

Tirsdag 29. oktober arrangerte banken NæringsDriv i Trondheim. Med over 200 deltakere har konferansen fått et stort publikum som søker kunnskap og inspirasjon. Årets hovedtema var varehandel, den største bransjen i vår region. Konferansier for dagen var banksjef Eli Arnstad, og konsernsjef Finn Haugan ønsket alle velkommen.

Konserndirektør Vegard Helland presenterte et rykende ferskt konjunkturbarometer som gir retning i de største bransjene i regionen. Det går godt i Trøndelag og Nordvestlandet på de fleste parametre. Dog forventer vi en avdemping av den økonomiske veksten sammenlignet med senere år.

Varehandelen fikk spesielt stor oppmerksomhet, hvor det ble adressert utfordringer på flere områder:
a) netthandelen øker på bekostning av butikkhandel
b) kjøpesentra utkonkurrerer frittstående butikker
c) hvordan opprettholde et levende bysentrum

Varehandel som bransje i vår region inneholder 9.000 bedrifter med 46.700 sysselsatte. Banken har nærmere 3.500 kunder i denne bransjen.

Med et tilsynelatende dystert bakteppe var det befriende å høre flere gode foredragsholdere se muligheter for de gode butikkene. Hege Bjordal fra Kremmerhuset og Hilde Wedø fra Carma har valgt å satse på netthandel som supplement der kundene bruker butikkene som prøverom. Senterlederne Heidi Klefstad fra Valentinlyst og Byåsen butikksenter samt Elisabeth Høstflot Klæbo fra Byhaven tror kjøpesentre kan leve side om side med nisjebutikker gitt at produktene holder de krav kundene stiller.

Thor Arne Falkanger fra Falkanger Sko understreket viktigheten av å være innovativ og til enhver tid tilby produkter med kvalitet og ikke minst ha ansatte med god kompetanse som kan tilby mer enn det kunden forventer. Falkanger har liten tro på at søndagsåpne butikker vil styrke varehandelen, hvertfall ikke innen faghandel.

Konferansens to store høydepunkt sto trendforsker Ståle Økland fra Global Retail Trends og vokalist Bruce Dickinson i Iron Maiden for, sistnevnte også kjent som pilot, gründer og forretningsmann. Budskapet fra begge er å sørge for at kundene blir fans – dermed skaper du en lojalitet som også tåler en dårlig opplevelse i et grunnleggende godt tillitsforhold.

“Tenk som en rockestjerne” sa Ståle Økland hvorpå Bruce Dickinson fulgte opp med å be publikum tenke utradisjonelt; “Thinking outside the box”.

Konferansen ble krydret med musikalske innslag fra TrondheimSolistene og avsluttet med tapas i Banksalen og Tæl-show i Olavshallen.

Foto: Schrøder – fotograf.no