Elektronisk helseskjema - kjøp personforsikring på nett

Få helsa godkjent på sekunder

Inntil nylig måtte folk som ville kjøpe personforsikringer fylle ut egenerklæring for helse og vente i flere uker før helseerklæringen ble godkjent. Nå skjer dette på få sekunder.

For første gang i Norden kan forsikringskunder i SpareBank 1 gjennomføre heldigitaliserte kjøp av personforsikringer, der de fyller ut en e-helseerklæring som blir vurdert ”realtime” – uten ”berøring av menneskehender”.

Uten menneskehender

Når folk kjøper personforsikringer må de fylle ut egneerklæring for helse. Før kunne saksgangen – fra kunden fylte ut skjemaet, selve behandlingen av opplysningene og tilbakemelding til kunden og endelig kjøp – ta flere uker.

– Med denne nye løsningen vil kundene får svar der og da, dersom de ikke har komplisert helse, sier Gøril Seljevoll leder for helsevurdering i SpareBank 1 Forsikring. – I testperioden så vi at hele 50 % ble godkjent i en såkalt automatisert saksbehandling – altså ”uten berøring menneskehender”.

Bruker mobil

– I testperioden valgte hele 80 prosent å benytte den elektroniske helseerklæringen ved kjøp av personforsikring hel-digitalt, sier Seljevoll. Rundt 1 av 5 velger å fylle ut helseerklæringen på mobile enheter (iPad/iPhone). Dette tallet forventes å øke når signering på Android kommer i begynnelsen av 2014.

– Det er også interessant å se at alle som bruker mobiltelefonen fullfører skjemaet med en gang og bruker kortere tid enn de som gjør det på nett, sier Seljevoll. Dette viser at tjenesten er enkel å bruke for kundene.

Først i verden?

– Så langt vi har oversikt over finnes det ingen tilsvarende selvbetjeningsløsninger i verden hvor kunden kan kjøpe produkter som krever helsevurdering, og hvor alle steg i prosessen er digitalisert, forteller Seljevoll.

– Alle konkurrenter med lignende løsninger har enten manuell behandling underveis eller i etterkant av kjøpet. Andelen som velger digitale løsninger overgår faktisk våre forventinger. Vi trodde ikke at markedet var fullt så klar for denne type kjøp digitalt nå, men der tok vi skammelig feil, sier Seljevoll.

Kundene vil ha digitalt forsikringsselskap

Erfaringer fra bankene viser at kundene ønsker å løse sine bankbehov enten på nett eller på mobil.

– Vi ser lignende utvikling innenfor forsikring, og har jobbet hardt for å digitalisere forsikringsproduktene. Nå kan alle personforsikringsproduktene kjøpes på nett eller mobil, forteller Seljevoll. – De beste ukene ser vi at nærmere 10 prosent av forsikringssalget foregår på nett eller mobil.

Her finner du bilder av tjenesten.

Vi gjør oppmerksom på at innlegg på denne bloggen ikke erstatter personlig rådgivning.