Vi snoker ikke på kundenes telefoner

I dag kan man i flere medier få inntrykk av at bankene i Norge snoker i folks telefoner ved bruk av apper. Dette er feil. Her kommer en oppklaring.

For at appene skal virke, trenger de tilgang til nødvendige funksjoner i operativsystemet på telefonen – på samme måte som appene fra Twitter, Facebook, Instagram, Snapchat osv.

Appene ber om tillatelser som er nødvendige for at tjenestene skal fungere. Vi ber ikke om flere tilganger enn nødvendig. Selv om appene ber om disse tilgangene, så er det slik at ingen av dataene som appen får tilgang til sendes tilbake til oss. Alt ligger på telefonen.

De tillatelsene du godkjenner er kun er forhold mellom deg og appen – ingen data sendes til oss. Banken har ikke mulighet til å se dine data på din mobil. Personvernet er ivaretatt.

Her er en oversikt og forklaring på de tilgangene våre apper ber om:

Mobilbankappen ber om tilgang til:
  • Kontaktlisten – slik at du enkelt kan få tilgang til kontaktlisten din og legge til dine kontakter når du skal bruke venneregnskap og SMS-tjenester. Appen spør ikke om tilgang til samtaleloggen, men Android gir denne automatisk når appen spør om kontaktlisten. Appen bruker ikke samtaleloggen, men fordi vi støtter eldre versjoner av Android ber den om denne tilgangen automatisk.
  • Tilgang til internett – slik at du får tilgang til tjenestene i mobilbanken via internett.
  • Nettverkstatus – slik at vi kan varsle deg om eventuelle feil på nettverket når du bruker mobilbanken.
Engangskodeappen ber om tilgang til:
  • Meldinger – appen trenger tilgang til meldinger fordi engangskoden distribueres til appen via SMS. Appen ser kun etter SMS som gjelder for engangskoden.
  • Tilgang til internett – applikasjonen trenger tilgang til internett når brukeren bestiller ny engangskode.
  • Telefonstatus – for at appen skal fungere for eldre versjoner av Android, trenger appen tilgang til “telefonsamtaler”. Dette var for eldre versjoner en standard innstilling.
  • Nettverkstatus – slik at vi kan varsle deg om eventuelle feil på nettverket når du bruker mobilbanken.
Du bestemmer selv hvilke tilganger appen skal ha

Du kan selv bestemme om du vil godkjenne tillatelsene eller ikke, men vær oppmerksom på at appene ikke vil fungere som tiltenkt dersom tilgangene slås av. Android krever at du godkjenner alle eller ingen tilganger. For Android-brukere så godkjennes og avslås tilgangene ved installasjon av appen, mens for iPhone skjer dette når appen tar i bruk tilgangene.

De tillatelsene du godkjenner er kun er forhold mellom deg og appen – ingen data sendes til oss. Banken har ikke mulighet til å se dine data på din mobil. Personvernet er ivaretatt.

Som en seriøs bank, følger vi selvsagt alle lover og regler som gjelder for vår virksomhet og for deg som kunde.
Har du spørsmål om personvern og apper i SpareBank 1, ta kontakt med oss. Bruk gjerne kommentarfeltene i sosiale medier eller send oss en e-post: info@sparebank1.no

Vi gjør oppmerksom på at innlegg på denne bloggen ikke erstatter personlig rådgivning.