Mobilbank bedrift

Norges første mobilbankapp for bedrifter

Som første bank i Norge lanserte SpareBank 1 mobilbank for bedrifter i 2012. Totalt har 10% av kundene nå tatt i bruk mobilbank bedrift og hver dag laster nye kunder ned mobilbank appen.

Stor utbredelse

– Våre kunder har tatt godt imot mobilbank bedrift. Vi ser at de kundene som bruker mobilbanken mest er kunder som sjelden er på kontoret. Det er gjerne mindre bedrifter som ikke har egen økonomiansvarlig. Den typiske brukeren er en håndverker, sier Jon Erik Høyem ansvarlig for mobilbank bedrift i SpareBank 1.

– Med mobilbank bedrift flyttet vi de mest brukte banktjenestene i nettbanken over til mobiltelefonen. Dermed kan bedriftene raskere kan gjøre unna det daglige økonomiarbeidet og heller fokusere på egen kjernevirksomhet. Det er nettopp ønsket til våre bedriftskunder: ”Bank skal være enkelt”, sier Høyem.

Gode brukeropplevelser

Det viktigste med alle våre apper og mobilbank er at kundene våre – enten det er privatkunder eller bedriftskunder – skal ha enkel og hurtig tilgang til det de trenger når de er på farten. I tillegg skal tjenestene være enkle å bruke og tilpasset for de ulike mobiltelefonene.

– Bedriftene har gitt utrykk for at de ønsker banktjenester som er relevante i jobbhverdagen, og det er disse tjenestene vi tilbyr i mobilbanken. Flere tjenester kommer etter hvert, sier Høyem.

Laget sammen med kundene

– SpareBank 1 har tradisjon for å involvere kundene og egne ansatte i utviklingen av mobile tjenester. Når vi utviklet mobilbank bedrift var kundene med i flere brukertester der de fikk prøvd ulike versjoner, forteller Høyem.

Mobilbanken er tilgjengelig på flere måter. Bedriftskundene kan laste ned appen fra AppStore, Google Play eller Windows Market. Mobilbanken har også sin egen unike nettadresse: https://m.sparebank1.no/bedrift

Tjenester i mobilbanken

Bedriftene har tilgang til de mest brukte tjenestene i mobilbanken:

  • Godkjenne og betale regninger
  • Sjekke disponibel saldo
  • Overføre mellom egne kontoer
  • Se transaksjoner
  • Se forfallsregister og stoppe betalinger
  • Melde skade
  • Sperre kort
Planlagte nye tjenester

– Vi ser hele tiden etter nye tjenester som vil forenkle hverdagen til våre kunder. Vi jobber nå med å få på plass godkjenning av eFaktura, varslingstjenester på inn- og utbetalinger samt mulighet for å foreta kjøp og slag av aksjefond, sier Høyem.

Fortell oss hva du mener om mobilbanken og appene

Det er viktig for oss hva du mener. Legg igjen dine kommentarer og forslag til forbedringer på Facebook eller her på bloggen.

Vi gjør oppmerksom på at innlegg på denne bloggen ikke erstatter personlig rådgivning.