Gründerjakten: Innovasjon og entreprenørskap i praksis

Gründerjakten samlet ungdom til et casearrangement som etterlot deltakerne med kunnskap, ideer og erfaringer som både den enkelte og omverden kan få nytte av. Der andre ser barrierer, vil en gründer se muligheter.

SpareBank 1 SMN er en aktiv partner og initiativtaker til verdiskaping i Trøndelag og på Nordvestlandet. I forrige uke huset vi arrangementet Gründerjakten ved vårt hovedkontor i Trondheim, for vår samarbeidspartner Start NTNU.

I tillegg til utfordringene du kan lese om lenger ned, ble det avholdt Kahoot-konkurranse, korte innlegg, middag, og spennende inspirasjonsforedrag av Glenn Stenholm.

IMG_9455red
– Kunsten å leve er balansen mellom å styre og akseptere sin egen skjebne. Sitt i førersetet, men også i baksetet. Da blir du den beste utgaven av deg selv, var Stenholms klare anbefaling til de unge gründerne.

Fire ulike utfordringer

Lagene på fem konkurrerte mot hverandre både på samlet score, og på å bli best på en enkelt post. De fire postene de måtte gjennom krevde forskjellige måter og tenke og jobbe på, noe som muliggjorde at alle lag vist flere styrker og sider.

IMG_9433red

Hver post var styrt av en bedrift som fremla et case som måtte løses på best mulig vis:

Investinor krevde at laget skulle overbevise dem med en god pitch for et produkt eller en tjeneste. Her var det “Mitchi and the Heartbreakers” som stakk av med seieren, et gavekort fra Finn.no og Øreplugger fra Velg Bedre.

Deloitte utfordret deltakerne til å forhandle seg frem til en god avtale med representanter fra selskapet deres. Her var det “Mer kake” som vant, og dermed kunne ta med seg en Powerbank (portabel lader) fra Komplett og et kurs hos Leiv Eirikson Nyskapning hjem.

Finn.no lot deltakerne jobbe med idékonkretisering, for å finne idéer som kunne prioriteres. “Nederlaget” var det beste laget i denne utfordringen, og fikk et gavekort fra Finn.no, samt et kurs hos Leiv Eirikson Nyskaping.

Utbrudd presenterte et case hvor deltakerne kunne bryne seg på problemstillinger rundt markedsføring. Hvordan kan man bruke ytre faktorer, som været til sin fordel i markedsføring? “Psydøk” ble vinnerne, og dermed fikk de bli med på ølsmaking med folk fra Utbrudd, et quad-copter fra Komplett, og øreplugger fra VelgBedre.

"Cowboyene som rir på kanten av det ukjente" ble samlet vinner for hele kvelden. Premien var intet mindre enn 5.000 kroner fra Sparebank 1 SMN, hver sin eske med JellyBellys, og en treretters lunsj med EGGS-Design, etterfulgt av et krasj-kurs i "Design thinking" og "Lær å tegne på fem minutter".

“Cowboyene som rir på kanten av det ukjente” ble samlet vinner for hele kvelden. Premien var intet mindre enn 5.000 kroner fra Sparebank 1 SMN, hver sin eske med JellyBellys, og en treretters lunsj med EGGS-Design, etterfulgt av et krasj-kurs i “Design thinking” og “Lær å tegne på fem minutter”.

Stoltpartner

Vi kobler og bygger broer mellom ulike aktører, blant annet via samarbeid med slike som Start NTNU og Partnere for Nyskaping. Sammen utvikler vi grunnlag for næringsutvikling og nyskaping i regionen. Vi i SpareBank 1 SMN har sterk tro på at det går bra for banken, om det går bra for regionen.

– Vi er stolte og fornøyde med hvordan Gründerjakten ble i år, forteller Svein Rosvik i SpareBank 1 SMN. – Vi hadde et godt samarbeid med Start NTNU før, under og etter arrangementet som ble avholdt på bankens hovedkontor for tredje år på rad. Inntrykket er at dette blir bare bedre og bedre for hvert år.

Rundt 150 deltakende studenter, samt representanter fra alle bedriftene som var involvert, jublet over et knallbra opplegg. Det gjorde vi også.

Banksjef Arnstein Hellem i SpareBank 1 SMN var en av de som holdt innlegg for de engasjerte studentene.

Banksjef Arnstein Hellem i SpareBank 1 SMN var en av de som holdt innlegg for de engasjerte studentene.

Vi gratulerer alle vinnere, takker for deltakelse, og gleder oss til fortsettelsen!