Synsam Brillesalongen ble årets kremmer 2014

Basert på lønnsom vekst er Synsam Brillesalongen på Melhus kåret til Årets kremmer i Trondheim og omegn.

SpareBank 1 SMN innstiftet i 2012 en ny pris for å stimulere handelsnæringen i Trøndelag og Nordvestlandet til lønnsom og vekstkraftig drift. I Trondheim og omegn ble prisen første gang vunnet av Brando Kids som eies av familien Angen. Samme familie sto bak Årets kremmer 2013, nemlig GW Norge.

Det var konsernsjef Finn Haugan i SpareBank 1 SMN som tirsdag ettermiddag overrakte prisen på SpareBank 1 SMNs årlige konferanse NæringsDriv til en stolt Anita Holmen Wold, daglig leder og eier av Synsam Brillesalongen.

Utenfor byen

– Jeg er veldig stolt over å motta denne prisen på vegne av Synsam Brillesalongen. Prisen går til alle i butikken, som gjør en fantastisk jobb hver eneste dag. Uten dem hadde vi ikke vært der vi er i dag. En slik pris inspirerer oss til å gjøre en like bra innsats videre, sier Anita Holmen Wold i Synsam Brillesalongen.

– Jeg er mektig imponert over at en butikk fra en av randkommunene hamler opp med hele den lokaleide handelsnæringen i Trondheim. Dette viser at det nytter å drive godt også utenfor byen. Konkurransen er knivskarp innen varehandel som er den aller største næringen i Trøndelag og på Nordvestlandet. Gjennom Årets kremmer ønsker vi å gjøre stas på de som lykkes aller best, til inspirasjon for alle handelsdrivende, sier Finn Haugan i SpareBank 1 SMN.

Ny eier i fjor

Den suksessrike handelsbedriften Synsam Brillesalongen driver med salg av briller og annet optisk utstyr på kjøpesenteret Melhustorget i Melhus. Butikken ble etablert i 1982. Anita Holmen Wold kjøpte virksomheten i fjor vår.

Synsam Brillesalongen omsatte i 2013 for 4,7 millioner kroner, og har i perioden 2011-2013 økt omsetningen med 47 prosent. Resultat før skatt ble i fjor på 500 000 kroner.

Kraftig nedgang

Nåløyet i Årets kremmer er trangt. Det kreves en vekst på minst 20 prosent siste tre år og med positivt resultat. I år innfridde elleve lokaleide handelsbedrifter i Trondheim og randkommune disse kravene. Dette er en kraftig nedgang fra årene før. I 2012 passerte 23 bedrifter gjennom nåløyet, i fjor 24 bedrifter. Tallene vitner om enda tøffere konkurranse om kundene i og rundt Trondheim.

Det er bemerkelsesverdig at av de elleve bedriftene kommer tre av dem fra Melhus. I tillegg til Synsam Brillesalongen kan kommunen også skilte med veldrevne handelsbedrifter som Cleo og Amigos 0-18.

Prisen er basert på objektive kriterier med innleverte regnskap i Brønnøysundregistrene som eneste fasit. Rangeringen er gjort ut fra lønnsom vekst siste tre år (2011-2013), og gjelder for detaljhandelsbransjen med unntak av motorvogn. Rangeringen er gjort ut fra omsetningsveksten i fjor.

Her er lista over de ti beste selskapene i Årets kremmer:
årets kremmer 2014