Nye svindelforsøk på e-post: Ikke oppgi informasjon

På’n igjen: De siste dagene har norske bankkunder (også SpareBank 1-kunder) mottatt e-post fra svindlere (phishing) hvor de blir bedt om å “oppdatere” personlig informasjon – det kan være mobilnummer, kortinfo, adresse, eller annet. SLETT DENNE E-POSTEN!

Slik fungerer svindelforsøket
E-posten inviterer e-postmottakere inn på en falsk nettside via en lenke i e-posten (ikke klikk på lenken). På den falske nettsiden blir du bedt om å oppgi informasjon. Verken SpareBank 1 eller andre banker ber deg om å oppgi konfidensiell informasjon i en e-post eller på usikre nettsider.

Hvis du har oppgitt denne type informasjon og mener du har blitt lurt, må du kontakte banken umiddelbart.

Følg disse 3 rådene

  1. Gi aldri fra deg sensitiv informasjon (f.eks. fødselsnummer, BankID-passord, koder, kredittkortnummer eller PIN-kode) på e-post, selv om du mottar e-post som ber deg om å gjøre dette. Vi ber aldri om denne type informasjon via e-post.
  2. Du kan enkelt finne ut om en nettside er sikker for innlogging ved å sjekke følgende: Domenenavnet skal være: sparebank1.no, slik som for eksempel https://www.sparebank1.no og https://eksempeltekst.sparebank1.no
  3. Sikker side har https:// i adressefeltet, og dermed et hengelåsmerke i nettleservinduet. På nye nettlesere finner du hengelåsen i det grønne feltet (ved siden av nettadressen).

Har du vært så uheldig å oppgi for eksempel kortinformasjon, passord og koder på den falske nettsiden, må du kontakte banken med en gang. Kunder som har gitt fra seg personlig informasjon skal også være særlig oppmerksomme på ukjente transaksjoner på kontoen i en periode, og ta kontakt med kundesenteret hvis dette skjer.

Synes du noe virker mistenkelig? Send e-post til nettsvindel@sparebank1.no

E-posten kan se slik ut:

Eksempel p åsvindel e-post

Eksempel på svindel e-post

Vi gjør oppmerksom på at innlegg på denne bloggen ikke erstatter personlig rådgivning.