Unngå høye sluttregninger ved innlevering av leasingbil

Unngå høye sluttregninger ved tilbakelevering av leasingbil

I 2014 ble det leasingfinansiert biler for 7,3 milliarder til privatpersoner og overkant av 13 milliarder til næringslivet. Leasing/leie av bil har hatt en formidabel vekst de siste årene og en betydelig andel er leid med gjennkjøpsverdi/restverdi.

Når du leier bil må du bestemme seg for hvilken bil du ønsker å leie, og hvor langt bilen skal kjøre i leieperioden. I blogginnlegget Reduser bedriftens bilkostnader ser vi nærmere på beregning av kjørelengden.

Du har inngått en leasingavtale, fått utlevert bilen og månedene går. Tiden nærmer seg slutten på leasing-/leieavtalen. For noen så kommer dette “som julekvelden på kjæringa”, mens andre har full kontroll. Spørsmålet er: Har du kontroll på avtalt tilstand ved tilbakelevering?

Dessverre har vi i SpareBank 1 Bilplan sett biler som ikke har tatt service, dekk som er nedslitt og karosseriskade som skulle vært innmeldt som forsikringsskade. Dette er selvfølgelig ytterpunkter, men mange kunne ha redusert sluttregningene betydelig med noen enkle kontrollrutiner.

Det første man bør sjekke er hvilken avtale har man inngått. Vi skal se på noen av de vanligste punktene.

Service- og vedlikehold
Manglende service på bilen medfører ekstra kostnad ved tilbakelevering. Med dagens moderne biler varierer serviceintervallene. Noen biler skal ha service hvert år mens noen skal ha service hvert andre år. Å ha kontroll på når bilene skal på service krever at man har oppfølging av bilen og brukerne. Hvis man glemmer å ta service eller tar service flere måneder for sent, har vi sett eksempler på at nybilgarantien ikke gjelder lenger. Dette kan medføre svært store kostnader ved tilbakelevering.

Jevnlig vedlikehold er det beste rådet vi kan gi. Har bilen fått steinsprang på frontruta er det best å reparere. Venter man for lenge kan ruta sprekke og hele ruta må skiftes. Viktigheten over at bilen blir løpende vedlikeholdt kan ikke understrekes nok.

Dekk
Hvilken mønsterdybde skal dekkene ha ved tilbakelevering? Hva sier avtalen om mønsterdybden ved tilbakelevering? Hvordan kontrollerer du dette? Leverer man inn en bil med slitte dekk vil kostnadene fort bli på over ti tusen kroner.

Kjørelengde
Når man inngår en leasingavtale bestemmes den månedlige leien blant annet ut fra hvor langt bilen skal gå. F.eks. 15.000 km, 20.000 km. osv. per år. Desto lengre en bil går, desto større er verdifallet, og dermed øker leien.

Ved tilbakelevering avregnes påløpt kilometerstand mot avtalt kilometerstand. Hvis avtalen er 45.000 km og du har kjørt 60.000 km, vil du få en sluttregning på differansen.

Å ha løpende kontroll på kilometerne gir grunnlag for å forutsi om avtalen er riktig i forhold til bruken av bilen. Da har du mulighet til å gjøre endringer i avtaleperioden og du unngår ekstra kostnader ved innlevering.

Årlig kjørelengde på forsikringen
Hva med forsikringsdekningen? De fleste forsikringer er basert på årlig kjørelengde. Går bilen lengre enn avtalt bør den årlige kjørelengden endres. Det er ikke hyggelig å få en avkortning når skaden først har skjedd.

Ta deg to minutter å svar på følgende spørsmål:

  1. Har bilen utført service i henhold til serviceheftet og til riktig tid?
  2. Hva er minimum mønsterdybde på dekkene ved tilbakelevering?
  3. Har du løpende kontroll på om bilen vil gå lengre enn avtalt?
  4. Er årlig kjørelengde på forsikringen den samme som i leasingavtalen?

Ønsker du å få hjelp til å få bedre løpende kontroll for å redusere kostnadene ved tilbakelevering?

SpareBank 1 Bilplan AS er et heleid datterselskap av SpareBank 1 SMN, og deler lokaler i hovedkontoret i Søndre gt 4 i Trondheim. 12 dedikerte ansatte jobber for at du og din bedrift får et smidigere og mer oversiktlig bilhold.

Vi gjør oppmerksom på at innlegg på denne bloggen ikke erstatter personlig rådgivning.