Få tusenlapper tilbake på taxfree

Det er blitt litt dyrere for nordmenn å handle i utlandet å grunn av en svak krone. Men med taxfree-ordningen kan shopping heldigvis bli litt billigere.

Mange land tilbyr å betale tilbake merverdiavgiften eller salgsskatten på varene du har kjøpt, når du tar varene ut av landet. I Europa kan du få momsen tilbake fra hele EU, unntatt de nordiske landene. Momsen i EU ligger stort sett mellom 20 og 25 prosent, så det er absolutt penger å spare.

—Det er ikke veldig komplisert å refundert momsen. Butikker som er med i systemet for momsrefusjon er gjerne tydelig merket med «Taxfree». Er du i tvil, kan du bare spørre i butikken, sier forbrukerøkonom i SpareBank 1, Magne Gundersen.

Verdifulle kvitteringer

For å få momsen tilbake må du kjøpe for et minimumsbeløp, ofte 300 – 500 kroner. Du får en egen taxfree-kvittering i butikken som du må ta vare på.

På flyplassen eller ved grensepassering tar du varene med deg til tollen og får taxfree-kvitteringene stemplet. Deretter sender du dem i posten med konvolutten du fikk i butikken.

—Ta høyde for at det kan være noe kø i tollen og vær ute i god tid. De ekstra minuttene du bruker i tollen får du godt betalt for, sier Gundersen.

Unngå refusjon i kontanter

Noen steder kan du få momsen utbetalt i kontanter i vekslingskontoret på flyplassen. Du får mest tilbake om du velger å få refundert beløpet til din bankkonto eller ditt kredittkort. Velger du utbetaling i norske kroner får du dårlig vekslingskurs og ekstra avgift, men pengene blir utbetalt med en gang.

Vær klar over at du ikke får hele momsen tilbake. I praksis forsvinner 25-30 prosent av refusjonen i gebyrer og avgifter.

Taxfree = ekstra rabatt

For eksempel er momssatsen i Spania 21 prosent. Har du handlet med taxfree-ordningen for kr. 10.000, vil kr. 1.735 av dette være moms. Når avgifter er trukket ifra kan du regne med å få tilbake ca. kr. 1.300.

—Med taxfree får du en ekstra rabatt på innkjøpene dine. Alt du må gjøre er å ta vare på noen kvitteringer og gå innom tollen på vei hjem. Det er bare å si takk og ta imot, sier forbrukerøkonom Magne Gundersen.

Vi gjør oppmerksom på at innlegg på denne bloggen ikke erstatter personlig rådgivning.