Tilbake fra tur til Silicon Valley: – Go big or go home!

Det ble både bedriftsbesøk, investorpitching – og starten på mulige internasjonale samarbeid – da SpareBank 1 SMN og vinnerne av gründerkonkurransen besøkte Silicon Valley i starten av oktober.

Fra 2. til 7. oktober reiste vi i SpareBank 1 SMN til Silicon Valley sammen med de seks vinnerne av gründerkonkurransen.

– I løpet av turen rakk vi å besøke mange inspirerende steder som Stanford, Berkeley, Microsoft, Facebook, Google og mange spennende inkubatorer og acceleratorer, sier Knut Eilif Halgunset, leder for digital utvikling i SpareBank 1 SMN.

Opplevelsene gjorde inntrykk også på gründerne, blant dem Marius Waldum i Myworkout:

– Et av høydepunktene mine var nok å besøke kontorene til Google i Mountain View. Å kalle dem kontorer blir imidlertid feil – de var jo på størrelse med en liten europeisk by! 22 000 ansatte går på jobb der hver dag, og de har til og med firefelts motorvei fra den ene til den andre delen av kontorlokalene. Go big or go home, sier han.

besøk

Besøk: Under turen besøkte vi flere bedrifter, blant annet Radicand med Greg Kess. Her lærte vi om designdrevet utvikling.

– Stor vilje og iver hos investorer og gründere

Marius og kollegene i Myworkout står bak treningsappen MyBioAge.  De er de første i verden som kan måle maksimalt oksygenopptak utenfor et laboratorium. Det gjør at de faktisk kan måle intensiteten på treningen, i motsetning til konkurrentene som bruker skrittellere. Og da får du en bedre indikasjon på hvilken form du faktisk er i.

Sammen med banken besøkte han og de andre gründerne likesinnede i andre startups. Marius forteller at miljøet i det som kan kalles verdens innovasjonshovedstad imponerte – og inspirerte:

– Holdningene de har der nede er noe vi bør lære av her hjemme. Investorene møter gründere med utrolig stor vilje og iver – og gründerne er forberedt på tøffe tak. De gir seg ikke etter å ha fått «nei» på sin første pitch, men fortsetter å ta kontakt helt til «nei» blir «ja».

Fikk prøve seg på investorpitching

Vinnerne av gründerkonkurransen fikk også med seg en pitchekonkurranse. Her fikk de presentere forretningsideene sine til investorer fra hele verden, for å overbevise dem om å investere i nettopp deres startup.

– En av dem, en kinesisk investor, fortalte at hun representerte et fond som eier 42 byer i Kina. Og da snakker vi om at de eier og har bygget alt fra infrastruktur og kloakksystem til selve boligene, forteller Marius.

Knut Eilif legger til:

– Akkurat denne investoren var på jakt etter gründere som kunne levere rimelige løsninger for selvkjørende biler, blidelingstjenester og løsninger for mer effektiv by-infrastruktur.

Fant mulige samarbeidspartnere i Silicon Valley-startups

Knut Eilif hadde ansvar for gründerdelen av turen, og hadde lagt opp et tett, tøft og variert program.

– Vi fikk virkelig kjent på tempoet, innovasjonspulsen og gründerånden i løpet av disse dagene. Det var veldig gøy at de vi møtte der nede syntes ideene til gründerne var interessante, og vi fikk komme under huden på hva og hvordan de gjør ting, sier han.

Han ble også vitne til at flere av gründerne fant mulige samarbeidspartnere i inkubatorene over dammen:

– Det tok bare minutter før vi møtte andre relevante startups, og begynte å dele tanker og ideer. For flere av gründerne kan det bli snakk om mer samarbeid med disse kontaktene, sier han.

Tar med seg kunnskap tilbake til Midt-Norge

Besøket var også en mulighet for at vi i SpareBank 1 SMN kunne hente med oss verdifull kunnskap om effektive innovasjonsmiljøer tilbake til Midt-Norge.

knut eilif

Lunsjtid: Knut Eilif Halgunset fra SpareBank 1 SMN nyter lunsj i Mountain View.

– Som en stor aktør i næringslivet i Midt-Norge skal vi bruke det vi har lært på turen for å øke aktiviteten i samfunnet rundt oss. Samtidig hjelper innsikten oss til å forberede oss riktig for en stadig tøffere konkurranse. Turen var full av innsikt og inspirasjon, både for oss som bank og for gründerne, forklarer Knut Eilif.

På turen fikk de høre at et effektivt innovasjonsmiljø krever et tett samarbeid mellom akademia og startups, fokus på designdrevet utvikling og en helt annen åpenhet rundt årsaker til suksess og fiasko.

– I Silicon Valley feirer og deler de feilene de gjør. Da lærer alle av det, så de blir klokere og unngår de samme tabbene senere. «Fail fast, fail cheap», var innstillingen deres, avslutter Knut Eilif.