6 tips til kjøring på glatt føre

Slik unngår du problemer på den vanskelige veibanen. 

Er du frustrert over kjøreforholdene? Da er det viktig å huske på de enkle grepene for å minske sjansene for betydelige uhell.

Mye har skjedd med de fleste biler, siden regelen var at du skulle pumpebremse og trampe inn kløtsjen for å få best mulig kontroll. Nyere biler er nemlig fulle av teknologi og automatiserte hjelpemidler, slik at det stort sett bare er å svinge i den retningen du ønsker å kjøre.

Men selv om bilen din er langt bedre utrustet til å hjelpe deg å holde kontrollen, er det fortsatt en rekke grep du som sjåfør kan og bør ta, for å sikre deg og dine medtrafikanter høyest mulig sikkerhet.

1. Bli kjent med bilen din

Oppgave nummer èn, er rett og slett å sette seg inn i hvilken bil du har. Avhengig av merke, modell og hvor ny den er, har den forskjellige grad av sikkerhetsutstyr.

Hvis du for eksempel kjører en eldre bil, som IKKE har ABS-bremser, så er det faktisk pumpebremsing og de gamle reglene som gjelder. Uten ABS-bremser låser nemlig forhjulene seg når du bremser hardt. Da går bilen bare rett fram, uansett hvor mye du måtte forsøke å styre i en eller annen retning. ABS-bremser derimot er blokkeringsfrie, og sørger for at du kan styre mens du bremser. car winter woman bil

Samtidig er det en dårlig idé å slå av antispinn- og antisladd-systemet på bilen din. Da mister du en svært viktig støttespiller.

De eneste gangene det kan hjelpe å redusere effekten av for eksempel antispinn-systemet, er hvis du skal opp en bratt bakke, og bilen trenger å spinne litt for å komme seg fram. Men hvis du gjør det, skal du samtidig vite litt om hvordan bilen din reagerer når den spinner og hvilken risiko du tar. Ofte er det smartere å enten parkere der du står, eller be om hjelp.

2. Gode dekk

Det kan ikke sies ofte nok: Dekkene er den viktigste delen på bilen din. Hvis du skal ha noe som helst håp om å ha kontroll på ekstremt føre, MÅ du ha skikkelige dekk.

Godt mønster (gjerne minst 4 mm, selv om minstekravet etter loven er 3 mm) og myk gummi (gamle dekk mister en del av mykheten som trengs på glatt underlag), er det viktigste å passe på.

Her kan du lese mer om vinterdekk, og om hvordan du får godt grep på vinterføre.

3. Sjekk føret mens du kjører

Når du er ute på veien, og lurer på hvor glatt det egentlig er, er det ulike måter å sjekke det på (men pass på at det ikke er biler rett bak eller at noen kommer imot deg):

  • Kjenn på motstand i rattet. Ta en liten og brå rattbevegelse i svingen. Slipper hjulene eller følger bilen kommandoen fra rattet?
  • Kjenn på veigrep ved gasspådrag. Hvor lett slipper hjulene?
  • Korte prøvebremsinger. Hvor mye reduseres farten?

Er du nervøs og usikker på om du takler forholdene? Da er den beste løsningen å ganske enkelt la bilen stå.

vinterføre for bil

På uoversiktlige veier er det viktig å senke farten. Det gjelder i enda større grad på glatt underlag.

4. Reduser farten

Enkelt og greit. Du må tilpasse farten etter forholdene. Og når det er glatt, betyr det gjerne å kjøre en del saktere enn fartsgrensen. Husk at sidekreftene øker enormt bare når du øker farten 10 km/t, og det samme gjør bremselengden. Kjører du i by-hastigheter (30-50 km/t) og øker farten bare 10 km/t, vil du omtrent doble din bremselengde. Det samme gjelder sidekreftene i sving.

Du får heller leve med at ting tar litt tid. Men husk å eventuelt slippe forbi andre, slik at du ikke bidrar til å skape utrygge forbikjøringer eller unødvendig irritasjon.

5. ABS: Ikke bli skremt av bråk og risting

Når ABS-systemet slår inn vil du kjenne vibrasjoner i bremsepedalen og kunne høre ulyder. Dette er helt normalt, bare fortsett med det du gjør.

Oppdager du en fare for sent til å kunne stoppe, gjelder det å få ned farten så raskt som mulig. Det øker muligheten for å klare å styre unna og reduserer skadene om du skulle kollidere.

Og når du først bremser, trå ned bremsen så hardt du kan. Det har stor betydning for bremseeffekten.

6. Ikke sving for brått

En vanlig førerfeil i en nødsituasjon på glatta er å styre brått og for mye. Med en slik reaksjon øker du skrensen og det vil ta lengre tid før hjulene begynner på styre.

For å kunne styre presist og følsomt på glatta er det viktig å tenke på følgende:

  • Hold løst i rattet. La også fingertuppene ha kontakt med rattet.
  • Holde hendene symmetrisk. Mellom kvart på tre og ti på halvfire.
  • Skyv i rattet. Ved å skyve oppover kjenner du bedre endringer i veggrepet. Jo dårligere veggrep, dess mindre motstand. I det forhjulene mister veigrepet «mister» du også motstanden i rattet.

Skulle det skje at du følger disse rådene og likevel havner i grøfta, er trøsten at det er alltids hjelp å få. Med minikasko, kasko eller totalkasko får du dekt veihjelp om du havner i grøfta, får motorstopp eller rett og slett anser det som umulig å fortsette uten å risikere en ulykke.

Her finner du tips til hvordan du unngår bulking.

Kilde: NAF

Vi gjør oppmerksom på at innlegg på denne bloggen ikke erstatter personlig rådgivning.