Nå kan du enkelt sperre kortet ditt fra mobilen

Har du mistet eller blitt frastjålet kortet ditt? Da har du sikkert kjent på panikken. Nå kan du enkelt sperre kortet ditt i mobilbanken og samtidig bestille deg et nytt. Uansett hvor du er i verden.

I SpareBank 1 sperrer vi cirka 70 000 kort i året. Nå kan du istedenfor å ringe oss, sperre kortet selv i mobilbanken og i nettbanken. Du kan også velge å sperre kortet i 48 timer, for så å åpne det igjen og fortsette å bruke det.

Slik sperrer du kortet i mobilbanken
  • Logg inn med fingeravtrykk
  • Trykk på Min oversikt
  • Velg Kort
  • Velg det kortet du vil sperre
  • Vet du at kortet er borte, sperr kortet og bestill deg et nytt umiddelbart
  • Det nye kortet kommer i posten i løpet av 7 til 10 dager
  • Er du usikker på om du bare har rotet bort kortet og vil lete etter det? Trykk avvent bestilling. Da ligger kortet på vent i 48 timer .
Gode tips for å unngå å bli svindlet på reise
  • Lær pinkoden utenat. Oppbevar aldri kode og kort sammen! Det regnes som grov uaktsomhet.
  • Koden din er hemmelig. Oppgi den aldri til andre, selv ikke til banken eller til politiet.
  • Bruk alltid chip først, uten å dra magnetstripen i betalingsterminaler
  • Skjul alltid inntastingen av koden.
  • Lån aldri bort kortet ditt, og slipp det heller ikke av syne. Ikke gi det fra deg for å betale. Legg for eksempel aldri kortet igjen i barer eller restauranter. Og sørg for å få kortet tilbake med én gang du har utført et kjøp.
  • Varsle banken din umiddelbart hvis kortet forsvinner eller blir stjålet. Det samme gjelder om det blir slukt av en minibank.
  • La ikke fremmede hjelpe deg med uttak i minibank, selv om de hevder at maskinen er ødelagt. Dette er en vanlig metode for svindel.

 

Vi gjør oppmerksom på at innlegg på denne bloggen ikke erstatter personlig rådgivning.