- Folk har blitt mer prisblinde

Privatøkonom Endre Jo Reite er bekymret over at stadig færre vet hva basisvarene i dagligvarekjedene koster.

Priskrigen mellom dagligvarekjedene har foregått i en årrekke, men kampen om kundene har tilspisset seg de siste årene. Apper, reklamer og tilbud florerer i aviser, på nettet, Tven og radioen. Det gjør oss som forbrukere prisblinde mener Privatøkonom Endre Jo Reite.

- Vi forstår ikke inflasjon, og tror varer er blitt billigere til tross for at varene har steget markant i pris de siste årene, sier Reite. 

Banken har gjort en undersøkelse for å finne ut hvor god kunnskap ulike aldersgrupper har om dagligvarepriser. Undersøkelsen er utført blant 300 kunder, og viser at kunnskapen om pris på dagligvarer er svært lav.

- Bare en av tre under 35 år vet hva melk og smør koster. Også i aldersgruppen mellom 36 og 55 år er under halvparten av de spurte sikre på prisen på basisvarer, sier Reite.

Undersøkelsen viser også at det har blitt mer vanlig å bytte butikk. En av tre sier at priskrigen på mat har gjort det mer sannsynlig at de prøver en annen butikk enn den de vanligvis handler i.

Privatøkonom Endre Jo Reite

Privatøkonom Endre Jo Reite

– Folk er svært lojale mot matbutikken, og mye styres av beliggenhet. Likevel er det umulig å ikke bli påvirket av den massive annonseringen fra alle kjedene. Utfordringen for mange vil være å holde oversikt over hva vi faktisk bruker, og om butikken vi handler i samlet sett er billig, sier Reite.

God tilgang på kreditt  er en av hovedgrunnene til at vi blir mer prisblinde mener Privatøkonomen.

- I fjor mistet vi for første gang på 27 år kjøpekraft, men med stor grad av usikkerhet om pris og mange som bruker kredittkort og forbrukslån er det flere enn noen gang som mister oversikten, sier Reite som mener det lønner seg å være bevisst tilbudene i priskrigen.

– Omfanget av rabattilbud har vært ekstremt. De som planlegger godt har nok i mange tilfeller klart å spare opp mot tusen kroner i rabatter bare hittil i år. Samtidig er det svært viktig at man planlegger kjøpene, og ikke fristes til å bruke opp innsparingene i økt forbruk, sier han.

Les mer på: http://www.adressa.no/pluss/okonomi/2017/02/22/Prisblinde-tross-priskrig-14293513.ece?rs2191